Monday, 14 March 2011

CERITA JE...TETAPI ADA YANG TERSIRAT..

teringat tentang cerita ni...mungkin ada yang sudah membacanya..tetapi kalau dah baca pun bacala sekali lagi..hehe

APA BEZA RM50 DAN RM 1.00??(tentulah nilainya..)
 cerita bermula....
duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit;
duit seringgit bertanya :
"oit lama tak nampak mana kau pergi?
duit lima puluh ringgit pun menjawab:
" aku pergi merata tempat..pergi stadium tengok bola,,naik STAR cruise,pergi kota kinabalu naik Air Asia, lepak di One Utama,tengok AF,Malaysia idol, tempat tempat macam tulah,..eh kau macam mana pula?
duit seringgit pula mejawab seraya menunduk:
"hem....biasalah..balik balik tempat yang sama...MASJID....SURAU..MASJID....SURAU...


p/s= betulkah nilai wang seringgit hanya disurau atau masjid sahaja? kalu takda seringgit mesti x cukup lima ringgit. apa pun nilai tersebut yang penting KEIKHLASAN. kalau memberi banyak,hanya untuk menunjuk-nunjuk pun tak berguna..tetapi kalu ada apa salahnya memberikan lebih untuk membantu kejalan kebajikan...

SEMUANYA TENTANG WANG SERINGGIT..

RAHSIA WANG SERINGGIT??? MENARIK.. :) 

>amalan satu per sepuluh<
haa..tahu maksudnya??..okay..ini amalan belanjawan kita semua dalam sehari-hari..macam kalau kita ada duit RM1.00,kemudian kita simpan 10 sen hanya guna 90sen yang lebih tu.. tiap kali kita nak beli apa-apa simpan 10%..tak kiralah duit tu duit gaji ke,duit untung ke,tak kisahla,,! yang penting simpan dekat tempat yang selamat dan berhenti pikir pasal duit 10sen tu!! nak tahu sebab apa??..takut la satu hari nanti..tangan kita menggatal nak ambil duit 10sen yang dah jadi banyak tu..dah tiap tiap hari kita belanja dah tak sedar duit 10sen tu bertambah banyak,ingat "satu per sepuluh'!!

samalah macam  kalau kita ada  RM1 JUTA,simpan 10% je pun..90% lagi banyak kan? kalau guna semua duit tu,lama kelamaan habis juga kan..tapi kalau amalkan tabiat ni tentu terjamin...